Lehdistötiedote 26.3.2019 klo 9.00
Facilor Oy: Facilor pyytää anteeksi Mistä saada Matti-kakkonen? -rekrytointikampanjansa viestintää
Julkaisimme perjantaina 22.3.2019 rekrytointi-ilmoituksen LinkedIn-palvelussa, jossa haemme Facilorille työntekijää. Siinä kerroimme muiden muassa, että suuren kysynnän vuoksi Facilorin toimitusjohtaja ja hankekonsultti Matti Vepsäläisen työkuorma uhkaa paisua kevään mittaan liian suureksi ja jotta halutusta laadusta pystytään pitämään kiinni, on aika palkata uusi työntekijä.
Koska Facilor on pitkälti keskittynyt auttamaan yrityksiä ja julkisia organisaatiota HR-järjestelmähankinnoissa sekä tietosuojahankkeissa, peruskriteereinä uudelle työntekijälle lueteltiin seuraavat ominaisuudet:
- Tuntee HR-järjestelmät ja niiden markkinat kuin omat taskunsa
- Ui julkisten hankintojen karikoissa kuin kala vedessä
- Ymmärtää myös tietosuojan päälle
- Tekee työn AINA asiakaslähtöisesti
Facilorin työntekijöistä 100 % on tähän saakka ollut Matti-nimisiä, jonka vuoksi rekrytointi-ilmoituksen otsikkona kuviteltiin toimivan hyvin ”Mistä saada Matti-kakkonen?”. Tämä lähestymistapa ei tehnyt tarpeeksi selväksi sitä, että haemme tehtävään parhaiten soveltuvaa henkilöä, nimestä tai sukupuolesta riippumatta.
Toinen selkeästi viestinnällinen virhe oli antaa epäselvä ohjeistus yhteydenottotavasta, kun yhteyttä pyydettiin ottamaan ”millä tahansa välineillä (pl. savumerkit)”. Ilmeisesti tämän vuoksi eräs hakija oli oman ilmoituksensa mukaan yrittänyt tavoittaa toimitusjohtaja Vepsäläistä ns. viilipurkkimenetelmällä (jokaisen lapsen tuntema ”puhelin”, jossa kahden viilipurkin väliin pingotetaan esim. kalastajanlankaa), eikä ollut tällä tavoin saanut Faciloriin yhteyttä. Pahoittelimmekin jo kyseiselle hakijalle ko. yhteydenpitovälineen ongelmia.
Onneksemme meidän rekrytointikampanjastamme ei juuri noussut keskustelua, koska samaan aikaan listattu yhtiö Vincit Oyj onnistui omassa Mikko-kampanjassaan vähemmän mallikkaasti. Ymmärrämme kuitenkin, että meidänkin kampanjamme on saattanut herättää paljon ihmettelyä ja negatiivisia tuntemuksia. Tästä syystä olemme päivittäneet rekrytointikampanjaamme, joka näkyy osoitteessa:
https://www.linkedin.com/feed/update/urn:li:activity:6514849341910376448
Facilorin toimitusjohtaja Matti Vepsäläinen: "Idea Matti-kakkosesta vaikutti mielestäni oikein hyvältä, mutta toteutuksen osalta kampanja ei onnistunut. Toimimme pitkälti henkilöstöhallinnon parissa, jossa valtaosa työntekijöistä on naisia. Jo tämän vuoksi suhtaudumme sekä työntekijän että asiakkaan sukupuoleen hyvin neutraalisti, eikä meillä ole minkäänlaisia sukupuoleen liittyviä asenteita. Nyt ei käynyt onneksi kuinkaan, eikä meidän tarvitse harmitella vietävästi.
Kiitämme erityisesti Vincitiä aktiivisen keskustelun herättämisestä tärkeän asian parissa ja pyydämme osaltamme anteeksi huonoa viestintäämme. Otamme Vincitin ohella tästä opiksi."
Lisätietoja
Facilor Oy, toimitusjohtaja Matti Vepsäläinen, 0400733915
Facilor Oy lyhyesti:
Facilor Oy on erikoistunut auttamaan asiakkaitaan erilaisissa järjestelmähankkeissa ja sen erityisosaamista ovat HR-järjestelmät sekä julkiset hankinnat. Lisäksi Facilor auttaa asiakkaitaan tietosuojahankkeissa mm. kouluttamalla henkilöstöä ja tietosuojahankkeen vastuuhenkilöitä käytännönläheisillä koulutuksilla sekä antamalla asiantuntija-apua tietosuojahankkeen läpiviennin tueksi.
Katso asiakkaidemme kokemuksia palveluistamme.
- Tuntee HR-järjestelmät ja niiden markkinat kuin omat taskunsa
- Ui julkisten hankintojen karikoissa kuin kala vedessä
- Ymmärtää myös tietosuojan päälle
- Tekee työn AINA asiakaslähtöisesti
Facilorin työntekijöistä 100 % on tähän saakka ollut Matti-nimisiä, jonka vuoksi rekrytointi-ilmoituksen otsikkona kuviteltiin toimivan hyvin ”Mistä saada Matti-kakkonen?”. Tämä lähestymistapa ei tehnyt tarpeeksi selväksi sitä, että haemme tehtävään parhaiten soveltuvaa henkilöä, nimestä tai sukupuolesta riippumatta.
Toinen selkeästi viestinnällinen virhe oli antaa epäselvä ohjeistus yhteydenottotavasta, kun yhteyttä pyydettiin ottamaan ”millä tahansa välineillä (pl. savumerkit)”. Ilmeisesti tämän vuoksi eräs hakija oli oman ilmoituksensa mukaan yrittänyt tavoittaa toimitusjohtaja Vepsäläistä ns. viilipurkkimenetelmällä (jokaisen lapsen tuntema ”puhelin”, jossa kahden viilipurkin väliin pingotetaan esim. kalastajanlankaa), eikä ollut tällä tavoin saanut Faciloriin yhteyttä. Pahoittelimmekin jo kyseiselle hakijalle ko. yhteydenpitovälineen ongelmia.
Onneksemme meidän rekrytointikampanjastamme ei juuri noussut keskustelua, koska samaan aikaan listattu yhtiö Vincit Oyj onnistui omassa Mikko-kampanjassaan vähemmän mallikkaasti. Ymmärrämme kuitenkin, että meidänkin kampanjamme on saattanut herättää paljon ihmettelyä ja negatiivisia tuntemuksia. Tästä syystä olemme päivittäneet rekrytointikampanjaamme, joka näkyy osoitteessa:
https://www.linkedin.com/feed/update/urn:li:activity:6514849341910376448
Facilorin toimitusjohtaja Matti Vepsäläinen: "Idea Matti-kakkosesta vaikutti mielestäni oikein hyvältä, mutta toteutuksen osalta kampanja ei onnistunut. Toimimme pitkälti henkilöstöhallinnon parissa, jossa valtaosa työntekijöistä on naisia. Jo tämän vuoksi suhtaudumme sekä työntekijän että asiakkaan sukupuoleen hyvin neutraalisti, eikä meillä ole minkäänlaisia sukupuoleen liittyviä asenteita. Nyt ei käynyt onneksi kuinkaan, eikä meidän tarvitse harmitella vietävästi.
Kiitämme erityisesti Vincitiä aktiivisen keskustelun herättämisestä tärkeän asian parissa ja pyydämme osaltamme anteeksi huonoa viestintäämme. Otamme Vincitin ohella tästä opiksi."
Lisätietoja
Facilor Oy, toimitusjohtaja Matti Vepsäläinen, 0400733915
Facilor Oy lyhyesti:
Facilor Oy on erikoistunut auttamaan asiakkaitaan erilaisissa järjestelmähankkeissa ja sen erityisosaamista ovat HR-järjestelmät sekä julkiset hankinnat. Lisäksi Facilor auttaa asiakkaitaan tietosuojahankkeissa mm. kouluttamalla henkilöstöä ja tietosuojahankkeen vastuuhenkilöitä käytännönläheisillä koulutuksilla sekä antamalla asiantuntija-apua tietosuojahankkeen läpiviennin tueksi.
Katso asiakkaidemme kokemuksia palveluistamme.